Vetoomus Oulaskankaan puolesta
Kannanotto ja Oulaskankaan sairaalan faktat.
Hyvät Perussuomalaiset ja muut hallituspuolueiden edustajat.
Me allekirjoittaneet perussuomaisten paikallisyhdistykset sanoudumme irti hallituksen esityksestä lakkauttaa Oulaskankaan sairaalan perusterveydenhuollon yöpäivystys. Katsomme, että hallituksen tulisi ensisijaisesti vetää esitys edelleen valmisteluun, sillä on osoittautunut että taloudelliset näkökulmat ovat vajaita ja niissä on ristiriitoja, vaikutustenarviointeja ei ole toteutettu tarpeeksi laajasti jotta taloudelliset seikat, vaikutukset muihin viranomaisiin mm. poliisiin, sekä potilasturvallisuuteen tulisi riittävällä tavalla huomioitua.
Pohteen tulevaisuuslautakunta on lausunut sairaalan profiilin muutoksen tuovan 8 miljoonan kustannussäästön. Tämä säästö koskee raskaan leikkaustoiminnan, sekä erikoissairaanhoidon yhteispäivystyksen lakkaamista. Tietoonne on Pohteen johtajaylilääkäri Terhi Nevala kuitenkin lausunnossaan ja kuulemisessaan tuonut, että perusterveydenhuollon ympärivuorokautinen päivystys Oulaskankaalla tuo säästöjä, kun taas sen lakkaaminen luo merkittävät lisäkustannukset. Oulaskankaan sairaalan perusterveydenhuollon yöpäivystys on laajan alueen ja 125 000 asukkaan väestöpohjan keskitetty palvelu, joka on kustannustehokkain vaihtoehto, verrattuna ympäri maakuntaa pidettäviin kiirevastaanottoihin ja sitä edelleen seuraavaan ambulanssi- ja taksiralliin yöaikaan. Perusterveydenhuollon yöpäivystyksessä on kyse vain yhden lääkärin sisältävästä palvelusta, joten kustannuksia punnitessa sen edullisuus verrattuna hallituksen esitykseen on selvä.
Pohde on lähettänyt sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon, josta käy ilmi ympärivuorokautisen perusterveydenhuollon päivystyksen pysyvä tarve Oulaisissa laajan väestöpohjan, potilasturvallisuuden ja pitkien etäisyyksien vuoksi. Myös sairaalaverkkotyöryhmä piti ympärivuorokautisen perusterveydenhuollon päivystyksen jatkoa Oulaskankaalla tarpeellisena.
Oulaskankaan sairaala palvelee 125 000 asukasta Oulun eteläisellä alueella. Kun väestöpohjan lisäksi huomioidaan maantieteelliset etäisyydet, jotka muodostuvat jopa 200 kilometriin Pohteen eteläisellä alueella, ei ole perustetta asettaa Oulaskankaan sairaalaa eri asemaan kuin Kouvolan sairaalaa, jossa perusterveydenhuollon ympärivuorokautinen päivystys saa jatkua.
Ensihoidon kuljetuksia Oulaskankaan sairaalaan on vuodessa 3800–4500. Jatkossa matka tuplaantuu, mikä johtaa lisääntyvään tehtäväsidonnaisuuteen ja valmiustyhjiöön, eli liian suuriksi kasvaviin viiveisiin sairaskohtaus- ja onnettomuustilanteissa.
Ensihoidon osalta huomioitava on myös vasteaikojen nykyinenkin pituus, sillä paikoin ensihoito on jo nyt kaukana potilaasta.
Pohde on tilanteessa, missä ensihoidon tulee säästää rahaa ensi vuodelta 2025, jonka myötä voidaan enää vähentää ja säästää henkilöstökuluissa. Jos rahaa ei löydy, joudutaan ryhtymään toimiin yksiköiden yövalmiuden vähentämiseksi.
Huomautamme, että hallitus ei voi vaikuttaa siihen, kuinka Pohde järjestää ensihoidon vaan se tehdään talouden raameissa ja tämä tulisi ottaa huomioon, kun tehdään päätöksiä, jossa ensihoito on merkittävässä roolissa.
Potilaita yöaikaan keskiarvollisesti HUOM! Ilmoittautuneet klo. 22 jälkeen 13–21 henkilöä. Todellinen potilasmäärä päivystyksessä on suurempi, sillä ennen klo. 22 ilmoittautuneita hoidetaan vielä klo. 22 jälkeenkin. 7 potilasta yöllä on siis tarkoituksellinen tilastoharha. Tässä on ristiriita Pohteen tulevaisuuslautakunnan lausuntoon ja oikeat tilastot osoittavat, että seitsemän yöaikaista potilasta ei pidä paikkaansa. Pyydämme, valmisteluun palauttamista myös tällä perusteella.
Pohde on tuonut julki, että molempien – sekä Raahen että Oulaskankaan – sairaaloiden yöaikaiset potilaat eivät mahdu OYS yhteispäivystykseen. OYS yhteispäivystys on jo nyt liian ruuhkainen ja päivystyksessä saattaa olla satakunta potilasta.
Tilanne on jo nykyään uudessa yliopistosairaalassa se, että ns. ylivuotopaikat yhteispäivystyksessä ovat jatkuvassa käytössä ja sinne saapuu vasta Oulun seudun potilaat. Päätös ei vaaranna yksistään Oulaskankaan vaikutusalueen potilaiden potilasturvallisuutta vaan myös Oulun alueen, sillä kaikkia ei kyetä hoitamaan oikea-aikaisesti viiveiden kasvaessa. Huomioida täytyy myös henkilöstön kuormittuminen ja alalta pois hakeutuminen.
Alueellamme on Rautatien pääradan risteysasema, puolustusvoimien Asevarikko, teollisuutta, valtatiet 4, 8 ja 27 joilla liikkuu yli 10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa per tie sekä vilkasliikenteinen kantatie 86. Alueella on siis potentiaalinen onnettomuus/ suuronnettomuuden riski, huoltovarmuuden myös vaarantuessa. Poikkeusoloissa Oulaskankaan sairaalalla on myös oma roolinsa.
Poliisin tarpeet. Kiinniotettujen ja poliisivankilan asiakkaiden (poliisilakiperusteiset, kiinniotetut, tutkintavangit, vankeusvangit) oikeus terveyspalveluihin sekä oikeusturvaan vaarantuvat. Putkakuolemien ennaltaehkäisy vaikeutuu yöpäivystyksen siirtyessä Ouluun, samalla ensihoidon viiveiden kasvaessa poliisin joutuessa pahimmillaan saatto/vartiointitehtäville liki 200km päähän. Poliisi myös turvaa ensihoitoa saattaen, matkojen pidentyessä suoraan Ouluun Oulaskankaan sairaalan jäädessä välistä pois. Lisäksi vaikutuksia on poliisin päivittäisiin tehtäviin mm. alkoverien ottamisen osalta. Vaikutukset kohdistuvat siis myös sisäministeriön hallinnonalaan, vaikuttaen resursseihin ja vaikuttaen poliisin tehtäviin.
Rikoksenuhrin oikeudet. Oulaskankaan sairaalassa on tehty mm. seksuaalirikoksen uhriksi joutuneille SERI-tutkimus. Jatkossa uhrit joutuisivat matkustamaan jopa 200km kyseiseen tutkimukseen. Se ei ole oikein ja on omiaan vaarantamaan rikoksen uhrin oikeuksia ja vaikeuttamaan rikosten selvittämistä. Vaikutus kohdistuu suurimmilta osin naisiin.
Raha. Pohde on tuonut johtajaylilääkäri Terhi Nevalan tekemässä lausunnossa ja sotevaliokunnan kuulemisessa tietoon sen, että Oulaskankaan sairaalan perusterveydenhuollon yöpäivystyksen lakkaaminen tuo lisääntyviä kustannuksia Pohteelle. Kyseessä ovat miljoonaluokan kustannukset. Keskitetty yöpäivystys Oulaskankaan sairaalassa on merkittävästi kustannustehokkaampi ratkaisu, kuin kiirevastaanotot ympäri laajaa aluetta.
Alueen sairaanhoitajakoulutus, jota järjestetään Oulaisissa ja Ylivieskassa (alkaa 2025) tulee kärsimään harjoittelupaikkojen puutteen vuoksi ja on omiaan laskemaan alan koulutusmääriä koulutuksen ollessa tällä hetkellä suosittua.
Hallituksen ajatus ensihoidon lisätehtävistä ja lisäyksiköistä törmää alueellamme ensihoitoyksiköiden hintoihin. On myös huomioitava ensihoidon AMK-koulutuksen kesto – yli kolme vuotta perustason koulutuksen päälle – eikä alueellamme tarjota kyseistä suuntautumisvaihtoehtoa. Tämä heikentää osaavan työvoiman saatavuutta ensihoitoon.
Kalajoki on yksi Suomen suosituimmista kesämatkailukohteista, mikä lisää alueen väkimäärää todella merkittävästi. Matkailu otettiin huomioon Kemin päätöstä tehtäessä, kun Kemiin sai jäädä laajennettu perusterveydenhuollon päivystys alkuperäisen esityksen vastaisesti.
Pietarsaaressa perusterveydenhuollon yöpäivystys säilyy, vaikka matkaa Kokkolaan on 35 km ja Vaasaankin 100 km. Kun tilannetta vertaa Oulaskankaaseen, oikeus saada palvelua omalla kielellä on pienempi oikeushyvä, kuin oikeus henkeen ja terveyteen.
Oulaskankaan sairaala EI ole toiminut poikkeusluvalla, vaan Raahen sairaala on. Raahen sairaalasta on Pohteen päätöksellä jo ennen lakimuutosta lakkautettu yöpäivystys. Raahesta on lyhyempi matka Oulaskankaan sairaalan päivystykseen, kuin Ouluun. Järkevintä olisi ohjata heidät edelleen Oulaskankaan sairaalaan Oulun seudun yhteispäivystyksen ollessa ylikuormitettu.
Matkoja OYS päivystykseen Ouluun
Nivala – OYS 149km, 1h 50min
Ylivieska – OYS 129km, 1h 29min
Haapajärvi – OYS 161km, 1h 54min
Pyhäjärvi – OYS 163km, 1h 53min
Sievi-OYS 151km, 1h 48min
Kalajoki – OYS 131km, 1h 37min
Raahe – OYS 74km, 55min
Reisjärvi – OYS 190km, 2h 18min
Matkat Oulaskankaan sairaalaan, OAS
Nivala – OAS 49km, 41min
Ylivieska – OAS 30km, 23min
Haapajärvi – OAS 77km, 1h 2min
Pyhäjärvi – OAS 102km, 1h 12min
Sievi – OAS 52km, 39min
Kalajoki – OAS 49km, 39min
Raahe – OAS 66km, 49min
Reisjärvi – OAS 93km, 1h 15min
Huomioitavaa on, että matka-aikaa pidentää keli ja sääolosuhteet, sekä se seikka etteivät kaikki lähde liikkeelle kuntansa keskustaajamasta. Nämä matkat tulevat realisoitumaan myös ensihoidon kuljetuksissa.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan todennut seuraavaa:
Valtioneuvoston on kuitenkin seurattava tarkoin sääntelyn vaikutuksia perusoikeuksien toteutumiseen ja erityisesti palveluiden saatavuuteen sekä alueelliseen yhdenvertaisuuteen. Valtioneuvoston on myös tarvittaessa ryhdyttävä tarvittaviin korjaustoimiin.
Sekä
Perustuslakivaliokunta on korostanut perustuslain 22 §:n mukaista julkisen vallan velvoitetta turvata perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen, mukaan lukien perustuslain 19 §:n 3 momentin mukaisten sosiaalisten perusoikeuksien toteutuminen (PeVL 14/2024 vp, kappale 19, PeVL 40/2024 vp, kappale 7). Valiokunnan mukaan myös valtionohjauksessa on pyrittävä osaltaan varmistamaan, että itsehallinnollisilla hyvinvointialueilla on kyky varmistaa hyvinvointialueen asukkaiden sosiaali- ja terveydenhuollon yhdenvertainen toteutuminen koko maassa.
Yllä olevien perusteiden ja etenkin hyvinvointialue Pohteen tuomien faktojen valossa ja niitä verraten perustuslakivaliokunnan antamaan lausuntoon terveydenhuoltolain uudistuksessa, sekä lainmuutoksen tavoitteisiin verraten tulee Oulaskankaan sairaalassa taata jatkossa perusterveydenhuollon ympärivuorokautinen yöpäivystys.
Muistutamme, että kansanedustaja on lainsäätäjä ja lainsäätäjän tulee noudattaa ensisijaisesti lakeja ja kunnioittaa ihmisten perusoikeuksia niitä säätäessään, eikä puolueen ryhmäkuria.
Seisommekin yhdistyksinä niiden kansanedustajien takana, jotka edustavat kansaa faktoihin perustuen, ristiriitaisuuksia selvittäen, sekä kunnollisia vaikutustenarviointeja vaatien päätöksenteon pohjaksi.
Vetoamme teihin hyvät hallituspuolueiden edustajat. Tehkää niin kuin faktat näyttävät. Muutoin teidän päätöksenne eivät rakennu minkäänlaiselle kivijalalle. Esityksen hyväksyminen tarkoittaisi, ettei säästöjä synny vaan päinvastoin – kulut kasvavat. Samalla potilasturvallisuus vaarantuu Oulun seudulla ja Oulun eteläisen alueella. Myös henkilöstöön aiheutuu massiivinen kuormitus, joka tulee johtamaan lisääntyvään henkilöstöpulaan.
Ylivieskan ja Alavieskan Perussuomalaiset ry. Hallitus
Nivalan Perussuomalaiset ry. Hallitus
Kalajoen alueen Perussuomalaiset ry. Hallitus
Raahen Perussuomalaiset ry. Hallitus
Oulaisten Perussuomalaiset ry. Hallitus
Haapaveden Perussuomalaiset ry. Hallitus
Pyhäjärven Perussuomalaiset ry. Hallitus
Haapajärven Perussuomalaiset ry. Hallitus
Reisjärven Perussuomalaiset ry. Hallitus
Sievin Perussuomalaiset ry. Hallitus
Kärsämäen Perussuomalaiset ry. Hallitus
Mahdolliset median kysymykset ystävällisesti sähköpostilla Ylivieskan seudun Perussuomalaiset ry puheenjohtajalle:
Tanja.laakkonen@valtuusto.Ylivieska.fi